Moneghetti Fartslek

Kondistrening / Online løpetrening / Løpetrening på nett / Intervalltrening
  • Direktesendt Tirsdag 10. januar 2023, klokken 18:00
  • Inkludert oppvarming
  • Økten løpes også på Zwift
  • Økten sendes direkte. Se video lenger ned på siden.
  • Treningen ledes av: Tom-Arild Hansen
  • Rute/Kart: Makuri Islands – Bridges and Boardwalks

Moneghetti Fartslek! Oppkalt etter den australske maratonløperen Steve Moneghetti, som blant annet har bronsemedalje fra VM i 1997.

Beskrivelse
Vi starter med 20 minutters oppvarming. I dag er det viktig å være god og varm, så husk å bygge opp intensiteten litt utover i oppvarminga. Vi prøver å få inn 4 stigningsløp på de 5-6 siste minuttene av oppvarminga.

I hoveddelen skal vi denne gangen gjøre en såkalt mone-fartslek. Den består av en rekke drag av ulik hastighet, og det spesielle med denne økta er at pausene ikke skal være så veldig «pausete», men derimot gå i såkalt flytfart. Totalt er hoveddelen på 21 minutter, og opplegget er som følger:
2 x 2 minutter
3 x 90 sekunder
4 x 30 sekunder
«Pausene» blir like lange som dragene, og man holder da relativt høy hastighet også her.

Oppsettet ovenfor er ikke identisk med Moneghetti sitt opplegg. Han kjørte enda kortere drag, men ettersom vi står på mølle (og noen kanskje ikke har hurtigknapper), så kjører vi ikke drag kortere enn 30 sekunder. Hoveddelen blir på 21 minutter, og hele økta er over på 41 minutter. Bli gjerne med på en kjapp nedjogg også.

Du kan lese litt mer om mono-fartslek på kondis.no

Du styrer hastigheten selv
Hastigheten styrer du ut fra eget ønske.

Hvordan følge økten uten Zwift?
Står du på en tredemølle med en enhet som kan vise video, så kan du bare klikke PLAY på videovinduet nedenfor. Streamingen starter noen minutter før oppsatt treningstid. Løper du på Zwift? Treningen er laget som et event i Zwift-klubben Kondistreninga Online. Er du ikke medlem der, så legg til Tom-Arild Hansen i Companion App, slik at vi kan invitere deg.

Hvordan følge økten med Zwift?
Hvis du også løper i Zwift, så er det bare å logge seg på og gå til eventet i Zwift. NB! For å vite hva som skjer når i økten trenger du lyd. Vi anbefaler at du starter videostreamen nedenfor, slik at den går i bakgrunnen. Da får du lyd.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Bli medlem på Kondis

Det lønner seg å være medlem

I tillegg til alle våre fagartikler, kan Kondis tilby mange svært gode medlemsfordeler. Vi jobber hele tiden aktivt for at medlemmene skal få mest mulig igjen for medlemskapet. Se våre medlemsfordeler.

Følg Kondis på Facebook

Følg Kondis på Instagram

Nytt fra Kondistreninga

Intervall - Løpe intervall - 4x4 minutter + 6x1 minutt
Arkiv

4 x 4 min. + 6 x 1 min.

Vi kjører først fire 4-minuttere, deretter seks kortere drag av ett minutt. Det er absolutt lov å gi seg etter den første delen, hvis man ønsker det.

Kondistrening / Online løpetrening / Løpetrening på nett / Intervalltrening
Kondistreninga Online

Moneghetti Fartslek

20 minutters oppvarming etterfølges av en såkalt Moneghetti-fartslek. Les mer i beskrivelsen.